Být úspěšný influencer se v Čechách rovná nálepce pochybné internetové celebrity, která dětem podsouvá zvrácené životní hodnoty – takové hodnocení dostávají vlivné osobnosti, jak bychom mohli volně označení influencer přeložit, na denní bázi pod své příspěvky na sociálních sítích, a ještě v mnohem větší míře, když se o nich vyjádří další médium.
Pokud pomineme skupinu lidí, která by byla vlivná i bez účtu na Instagramu, jako jsou herci, zpěváci či sportovci, a zaměříme se pouze na ty, které proslavil právě internet, zjistíme, že třicátá fotografie cappuccina ve feedu za jejich slávou skutečně nestojí – zjednodušeně můžeme říct, že tito lidé dlouhodobě sdíleli svůj život, a to si našlo obecenstvo. Nevýhodou sociálních sítí je rychlost a množství sdíleného obsahu, takže i příspěvky staré několik dní snadno zapadnou v propadlišti dějin, natož abychom se zpětně dostali k začátkům tvorby svého oblíbeného influencera.
Tyto začátky však stojí za povšimnutí, protože si můžeme uvědomit úskalí, která velká popularita přináší. Dokud je sledovaly pouhé desítky nebo stovky lidí, mohli si dovolit vyhraněnější názory a nemusela je trápit společenská odpovědnost. Ta je na obrovské popularitě tou nejvážnější věcí, a proto se vliv internetových celebrit tak často neguje s ohledem na nejcitlivější cílovou skupinu – děti a dospívající. Takže jestli vám připadá, že váš oblíbený youtuber začal být ve svém projevu trochu nemastný a neslaný, možná už sám pocítil, že se ocitl za onou hranou společenské odpovědnosti a svůj vliv bere vážně.
Spolu s růstem fanouškovské základny a vlivu, který je možné zkomerčnit, se obsah internetového tvůrce musí zákonitě proměnit. Ten, kdo dotyčného sledoval pro inspiraci v jeho tápavých začátcích, držel mu palce a sdílel stejný koníček, možná v určitém bodě dojde k tomu, že už mu nic užitečného nepřináší. Více sledujících ale i přes toto zjištění zůstane, protože svého influencera považují téměř za přítele, a spíše než konkrétní zájmová činnost, se kterou na internet vstoupil, je zajímá jeho život jako takový.
A pro ty z vás, kteří rádi podpoří odvážlivce, kteří zkouší cestou sociálních sítí prezentovat své dovednosti, nebo se jen dělit o svůj koníček, máme dobrou zprávu – přibývají každým dnem, a každý tak má šanci si pro sebe najít toho ideálního inspirátora – a svou podporou z něj vytvořit dalšího influencera!