Bez tažného zařízení nepřipojíte vozík ani karavan

Největší výhodou vlastnictví osobního automobilu je pocit vlastní nezávislosti. Uvědomí si to každý, kdo někdy v životě zažil okamžiky, kdy musel cestovat městskou hromadnou dopravou, vlakem, a byl závislý na jízdních řádech. Není nad to zkrátka vyjet, kdy se nám zachce, a kam se nám zachce, kdy posádku vozu tvoří jen ti, koho na sedadla spolujezdců vpustíte sednout.

obytný karava

To samé se týká i snad toho nejšikovnějšího autopříslušenství, které existuje – závěsného zařízení. Osobní vozidla dlouhá léta existovala jako samostatné subjekty, ale vynález „koule“ se na veřejnosti objevil poměrně brzy, již na počátku 30. let minulého století. Pochopitelně nelze současné výrobky tohoto typu srovnávat s tehdejšími veterány, ale v zásadě jde o shodný princip – zapřáhnout za vozidlo přívěs, či vozík, a zvýšit tak vlastní soběstačnost.

tažné zařízení

Přívěsný vozík

K jízdě s přívěsným vozíkem nepotřebujete žádná zvláštní řidičská oprávnění, to se týká pouze některých typů karavanů a vozíků o vyšších hmotnostech, přesto však mnohým z nás způsobují některé manévry s vozíkem značné potíže, např. couvání a otáčení. Může se také stát, že se plně nesoustředíme na jízdu a zapomínáme, že máme vozík za sebou. Zapomeňte také na dynamickou jízdu brzda – plyn, důležitá je plynulost a také opatrné najíždění do zatáček a dodržování bezpečného odstupu. Nezapomínejte na to, že nebrzděný naložený vozík je břemeno, které má značný vliv na brzdnou dráhu.

Od řidiče to také vyžaduje věnovat zvýšenou pozornost svému vozidlu, především v jakém stavu je brzdová soustava (opotřebování brzdových destiček), a pneumatiky. U větších hmotností nákladu jsou kladeny vyšší nároky na ovládání vozu a s podhuštěnými pneumatikami se zhoršuje jeho stabilita na vozovce. U vozíků, které jsou celoročně umístěny venku, se nepřízeň počasí může podepsat neblaze právě na pneumatikách. V zájmu vlastní bezpečnosti překontrolujte na vozíku i funkci světel, hlavně brzdových a směrových.